Masz temat? Zadzwoń!!! 506 200 102

W czwartek policjanci będą sprawdzać czy kierowcy w regionie zapinają pasy

Zdjęcie aktualności W czwartek policjanci będą sprawdzać czy kierowcy w regionie zapinają pasy fot. x-news

Coraz więcej kierowców w Polsce pamięta o zapinaniu pasów bezpieczeństwa. Robi to 83% z nas, co w Europie jest nadal słabym wynikiem. Na naszych drogach pasy częściej zapinają kobiety. Jak wynika z badań Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego robi to 85% Polek, a wśród panów ten wynik jest o 4 procent niższy. Wśród polskich kierowców można zaobserwować ciekawą zależność: im niższa kategoria drogi, tym rzadziej zapinamy pasy.

W czwartek (14.03) na wielkopolskich i kujawsko-pomorskich drogach policjanci będą prowadzili akcję „Pasy”. Podczas niej funkcjonariusze zwrócą szczególną uwagę na to czy kierujący i pasażerowie korzystają podczas jazdy z pasów bezpieczeństwa, a także czy dzieci podróżujące w pojazdach przewożone są w prawidłowy sposób. Za niezapięte pasy mandatami mogą być ukarani zarówno pasażer jak i kierowca. Kara dla tego pierwszego to 100 złotych, natomiast kierujący samochodem musi się jeszcze liczyć z dodatkowymi 4 punktami.

 

WARTO WIEDZIEĆ:

Pamiętajmy, że jazda bez pasów bezpieczeństwa znacząco zwiększa ryzyko poważnych obrażeń nie tylko w czasie wypadku, ale też w trakcie niewielkiej kolizji auta czy nawet gwałtownego hamowania. W chwili zderzenia samochodu z nieruchomą przeszkodą, na osoby będące wewnątrz auta działa ogromna siła bezwładności, która powoduje, że człowiek przez moment ma „masę zderzeniową” wynoszącą kilka ton. Nie siedzi dalej na fotelu samochodowym tylko uderza w deskę rozdzielczą pojazdu, szybę, obija się o siedzenia. Jeśli jest pasażerem siedzącym z tyłu miażdży przednie fotele, uderza też w inne osoby będące w pojeździe, sam przy tym doznając dotkliwych, niekiedy śmiertelnych obrażeń. W skrajnych przypadkach osoba niezapięta w pasy może nawet wypaść z samochodu.
 
  • Prawidłowo zapięte pasy bezpieczeństwa powinny płasko przylegać do ciała.
  • Pas biodrowy powinien opinać biodra jak najniżej w stosunku do brzucha.
  • Pas piersiowy powinien przebiegać nad środkiem barku bez tendencji zsuwania się z ramienia.
 
Należy także pamiętać, że wiele z aktywnych i biernych systemów bezpieczeństwa zakłada, że kierowca i pasażerowie mają zapięte pasy. Dotyczy to na przykład poduszek gazowych, które zadziałają właściwie tylko wówczas, gdy kierujący i pasażerowie mają zapięte pasy. Przy większych prędkościach kolizyjnych niezbędne jest bowiem zmniejszenie intensywności ugięcia głowy i szyi, a poprzez to także zmniejszenie obciążenia klatki piersiowej i miednicy, gdyż pomimo, że ciało jest przytrzymywane pasem, to i tak przemieszcza się do przodu w stronę kierownicy lub deski rozdzielczej. Głowa jest wtedy wychwytywana przez poduszkę powietrzną zmniejszając siły działające na człowieka. Co ważne, pas bezpieczeństwa przytrzymuje ciało w pierwszej fazie zderzenia, w związku z czym głowa napotyka już na w pełni rozwiniętą poduszkę gazową. Jeśli nie zapniemy pasa, to głowa zderzy się z poduszką już w fazie jej napełniania się, a rozwija się ona z prędkością około 300 km/h. 
 
Młodsze dzieci powinny być przewożone w fotelikach bezpieczeństwa, który należy dostosować do wzrostu i wagi dziecka. Obowiązek jazdy w fotelikach nie dotyczy m.in.: taksówek, karetek pogotowia i radiowozów. Z punktu widzenia bezpieczeństwa, nie ma znaczenia czy dziecko podróżuje na krótkiej czy długiej trasie. Ryzyko występuje w obu tych przypadkach. Dlatego zawsze należy przewozić dziecko zgodnie z wymogami przepisów prawa: w fotelikach ochronnych lub innych urządzeniach do przewozu dzieci.
 
  • Pas pionowy powinien opierać się na ramieniu dziecka, a nie na szyi. 
  • Nie wolno układać pasa pod rączkami dziecka lub za jego plecami.
  • Pas biodrowy powinien przechodzić na wysokości miednicy (opiera się na kościach biodrowych), a nie na brzuchu.
 
Jazda małego pasażera bez fotelika to zawsze duże ryzyko. Nie chodzi tylko o wypadek. Dziecko, które podróżuje na tylnym siedzeniu i nie jest umieszczone w foteliku, może w chwili hamowania nieoczekiwanie znaleźć się między przednimi siedzeniami lub przelecieć przez siedzenie uderzając w elementy samochodu. Z kolei gdy siedzi na kolanach dorosłej osoby podczas ostrego hamowania albo zderzenia z  przeszkodą, ciało dorosłego może zmiażdżyć dziecko.
 
Za przewożenie dziecka poza fotelikiem grozi mandat karny w wysokości 150 zł oraz dodatkowo 6 punktów karnych. 
 
(Maciej Januchowski, KWP w Poznaniu)