Masz temat? Zadzwoń!!! 506 200 102

The Top 10 things to check before buying a pre-owned car

Zdjęcie aktualności The Top 10 things to check before buying a pre-owned car fot. materiały prasowe

Kupują używany samochód, nie można wierzyć sprzedającemu na słowo. Koniecznie trzeba bardzo dokładnie zbadać pojazd, którym jesteśmy zainteresowani, by przypadkiem nie kupić auta kradzionego, niezdatnego do jazdy wraka lub poważnie uszkodzonego samochodu powypadkowego.

Każdy, kto chce sprzedać samochód - czy to prywatny właściciel, czy profesjonalny sprzedawca - będzie go zachwalał, a jeśli okaże się nieuczciwy, spróbuje ukryć ewentualne wady, które mogą wpędzić kupującego w znaczne koszta lub kłopoty natury prawnej. Żeby się przed nimi ustrzec, zanim dokonamy zakupu, musimy bardzo dokładnie sprawdzić konkretny pojazd. Wielu rzeczy na jego temat dowiemy się dzięki numerowi VIN, który umożliwi poznanie historii pojazdu i weryfikację treści ogłoszenia. Pomoże nam w tym dobry dekoder VIN, który znajdziemy dzięki stronie bestvin.pl.

Poniżej lista dziesięciu rzeczy, które należy zweryfikować przed zakupem:

Historia pojazdu

Poznamy ją dzięki numerowi VIN. Zawiera takie dane jak: rok produkcji i rejestracji, przebieg, dane techniczne, lista wyposażenia fabrycznego, informacje o naprawach i akcjach serwisowych, informacje o wcześniejszych aukcjach sprzedażowych (w tym zdjęcia z nich, które pomogą nam określić, czy auto faktycznie jest bezwypadkowe), ewentualne figurowanie w bazie pojazdów kradzionych, itd. Mając numer VIN i korzystając z dobrego dekodera internetowego, możemy w łatwy sposób zweryfikować, ile prawdy kryje się w ogłoszeniu o sprzedaży. Nie zmienia to faktu, że zawsze trzeba przyjrzeć się stanowi technicznemu pojazdu.

Nadwozie i lakier

Chodzi nie tylko o wygląd, ale przede wszystkim o poszukanie śladów przeszłości wypadkowej. Zwracać trzeba uwagę na wszystkie podejrzanie szerokie lub nierówne szczeliny, inne odcienie lakieru niż w pozostałych miejscach, odbarwienia, itd. Warto wiedzieć, które elementy nadwozia były fabrycznie lakierowane, a które nie - jeśli na tych drugich znajduje się powłoka lakiernicza, auto przeszło naprawę, zapewne niezbyt fachową. Zawsze należy zbadać grubość powłoki lakierniczej i porównać ją z normami producenta - zbyt duża oznacza naprawę blacharsko-lakierniczą. Konieczne jest też sprawdzenie, czy zamontowane są oryginalne szyby - jeśli nie, sprzedający powinien podać nam powód wymiany.

Stan wnętrza

Oczywiście w znaczniej mierze zależy on od dbałości poprzedniego właściciela, ale tak czy owak może pomóc w weryfikacji przebiegu. Jeśli na liczniku widnieje podejrzanie mała liczba, podczas gdy wnętrze wygląda na bardzo zużyte - zwłaszcza elementy, których najczęściej się dotyka, np. kierownica, dźwignia zmiany biegów, klamki, tapicerka, itd. - może to świadczyć o fałszowaniu przebiegu.

Hamulce

Bardzo ważny element, od którego zależy nasze bezpieczeństwo. Przed zakupem KONIECZNIE trzeba zweryfikować stan CAŁEGO układu hamulcowego. W tym celu zabieramy pojazd na stację diagnostyczną lub do serwisu.

Zawieszenie i układ kierowniczy

Od ich stanu zależy nie tylko frajda z prowadzenia samochodu, ale też nasze bezpieczeństwo. Aby dokładnie sprawdzić, czy wszystko jest w normie, zabierzmy pojazd do serwisu. Zawsze warto to zrobić, by uniknąć niebezpiecznych sytuacji, a także kosztów napraw, które w przypadku licznych modeli mogą okazać się bardzo wysokie.

Silnik

Jego sprawdzeniem również powinien zająć się serwis. Koniecznie też zabierzmy samochód na jazdę próbną, usiłując wsłuchać się w jego dźwięk i sprawdzając rytm pracy. Podejrzane hałasy, szarpnięcia, spadki mocy, itd. powinny być dla nas sygnałem alarmowym.

Skrzynia biegów

Jej naprawa lub wymiana także może wiązać się ze sporymi wydatkami, dlatego przed zakupem koniecznie zweryfikujmy jej stan w serwisie.

Elektryka i elektronika samochodowa

Należy upewnić się, że wszystkie jej elementy są sprawne. Dzięki temu zminimalizujemy ryzyko uciążliwych awarii, które mogą być drogie w naprawie.

Opony

Oczywiście, że można je wymienić, ale przecież świeżo zakupionym samochodem musimy jeszcze dojechać do domu lub garażu, unikając po drodze nieprzyjemnej przeprawy z policją lub inspekcją transportu drogowego. Co najważniejsze, od ogumienia zależy nasze bezpieczeństwo, więc jeśli samochód ma zużyte, "łyse" opony, najlepiej zażądajmy od sprzedającego ich wymiany.

Dokumenty

Przeglądnijmy je bardzo uważnie. Określmy, czy samochód jest ubezpieczony i kiedy kończy się okres jego ubezpieczenia. Sprawdźmy, czy nie nałożono na niego zastawu, ani czy nie podlega on procedurze windykacyjnej. Jeśli właściciel zmarł, upewnijmy się, czy spadek został prawidłowo przeprowadzony (jeśli nie, możemy mieć problemy z rejestracją pojazdu). Zwróćmy też uwagę na książeczkę serwisową - nie tylko na jej treść, ale również na to, czy jest oryginalna. Zdarzają się fałszerstwa tego dokumentu - sygnałem alarmowym powinien być znak Made in China.

Udanych zakupów!